An Awareness

At the celebrations for Vanuatu Independence 2017, Pastor Solo asked that I give an "awareness" speech to introduce myself and let villagers know about my work. Below is a transcript.



Halo, malbongia, mo tank yu tumas blo givim mi wan oportuniti blo toktok witim yufala tudai. Mi sari blo tekem taem blo yufala taem lo ol selebration lo plecia, mo mi promes toktok blo mi hemi wan smol wan no mo.

Hello, good morning, and thank you for the opportunity to speak today. I am sorry to take you away from your independence day celebrations and I promise this will only be a short speech.

Hos famili blo mi lo Talhoa, Jeffery mo Mikale, olgeta I bin givem mi naem Leimara. Tank yu tumas lo famili blo mi blo hostem mi, mo Talhoa blo invitem mi lo plecia blo wok wetem olgeta. Mi wan pis kop volontia blo amerika. Mi bin araev lo Talhoa lo stat blo julai, be mi bin araev lo Vanutu lo April, from se firs taem, mi bin trening two manis long Pele mo Epau.

My host family here, Jeffery and MIkale, have given me the name of Leimara. Thank you to my family for hosting me, and to the village of Talhoa for inviting me to work here. I am an American with the Peace Corps, and I arrived in Talhoa at the beginning of July, but I have been here in Vanuatu since April, training in both Pele and Epau.

Siti blo mi hemi Chicago. Mi bin travel lo way lo plesia from se mi bin wantem kam lo nais kantri lo plecia, Vanuatu, blo wok lo project blo English Literacy.

I’m from Chicago and I’ve come a long way because I am excited to be working in this beautiful country of Vanuatu to work on the English Literacy program.

Mi wok klosap lo Eles Skul wetem Mr. Ben mo Ms. Daniel. Firs pis kop wea I bin lo plecia I bin Ms. Shannon. Olsem Ms. Shannon, bai mi wok long tu yia lo plecia.

I am working here at Eles school with Mr. Ben and Ms. Daniel. The first Peace Corps volunteer for this project in Talhoa was Ms. Shannon, who some of you may remember. Like Ms. Shannon, I will be here for two years of service.

Firs three manis, bai mi observim ol klas no mo blo harem save olsem wanem ol tija I wok mo ol student I lurnem. Afta, bai mi work wetem ol tija blo helpem olgeta wetem classroom management, ol activiti blo classroom, lesson plan, mo project blo English Literacy. Narafala gol blo Pis kop hemi introducem kulja blo America lo lesson plan blo skul.

These first three months I will be observing at Eles school to better understand the school system, the students and the teachers. After that, I will begin to work alongside various teachers to help them with classroom management, classroom activities, lesson plans, and the English literacy program. Another goal that the Peace Corps has for this program is introducing academic and American cultural resources into the school’s lesson plans.

Namba wan project blo mi taem mi I stap lo plecia hemi English Literacy. Mi stap lo plecia blo helpem ol student wetem ol skil blo rid mo raet. Skul lo plecia I gat wan nicefala library wetem fulap buk. Mi wantem ol student I usem library blo mekem wok lo klas (for example, wan research project), tu mi wantem olgeta i usem library blo faendem sam buk blo ridem blo enjoyment.


The number one project while I’m here is the English literacy program. I am here to help the students with their reading and writing skills. This school has a great library filled with amazing books, and I want students to use them more for both school projects and for personal reading.

Taem mi bin wan smol pikinini, mi bin go lo library mo afta mi bin kam bak lo haos wetem wan basket fulup ol buk. Mi bin gat fulap buk mekem se mama mo papa blo mi I bin mekem wan jok mo bin askem mi supos library I bin needem klos finis from se I no bin gat no mo buk. Mi wantem ol pikinini blo Eles Skul mo Talhoa village I enjoyem rid, mo olgeta I gat excitement long saed blong ol buk.

When I was a child, I would return from the library with a huge pile of books. The pile was so large that my family would ask me if the library had to close that day since I took all of their books. I want to instill that joy and excitement in reading in the students of Eles school and of Talhoa village.

Be mi wan man no mo. Ol tija I sam man no mo. Mi wantem telem ol yufala hemi important tumas mo hemi wok blo everiwan lo community I encouragem ol pikinini blo rid. Supos pikinini blo yu no save rid, yu save rid lo hem. Wetem buk, wan pikinini save lurnem long saed blong ol word blo God. Wetem buk, wan pikinini save lurnem ol samting long saed blong Vanuatu, mo histori blo hem, mo olsem wanem hemi bin kam wan independent kantri. Wetem buk, wan pikinini save lurnem long saed blong ol animal mo ol nature. Wetem buk, wan pikinini save luk ol part lo world mo ol kulja blo hem. Ol ia startem wetem wan samting. Hemi startem wetem idea blo lurnem rid.

However, I am just one person, and the teachers are just a few more. I want to tell all of you that it is important for everyone in this community to encourage children to read. Read to your children, if they don’t know how. With books, children learn about God. With books, children can learn about the history of their country and the story of its independence. With books, children can learn about animals and nature. With books, children can see parts of the world that they’ve never seen before. All of that starts with one simple thing, and that is learning how to read.

Mi stap lo plecia blong lurnem ol samting blo kulja blo yufala, mo mi wantem sharem kulja blo mi wetem yufala. Plis, mi wantem mitem every samwan blo komuniti lo plecia. Mi no wantem yu fraed lo mitim mi supos yumi no bin mitem yet. Plis telem mi naem blo yu so mi save larnem ol naem blo new comuniti blo mi. Tank yu tumas.

I am here to learn about your culture, and share with you mine. Please, I want to meet every one of you and please don’t be afraid to approach me and introduce yourselves. Thank you.

Comments

Popular Posts